TANDLOSSNINGSBEHANDLING

Tandlossningsbehandling

Tandlossning, även kallad parodontit, är en av vår vanligaste folksjukdom. Den beror framförallt på att det finns bakterier runt tänderna. Om man under lång tid inte rengör tänderna ordentligt kan tandköttet bli inflammerat. Med tiden skapas en djup ficka mellan tand och tandköttet när bakterierna börjar växa ner på tandroten. Om bakteriebeläggningarna inte tas bort kan tandköttsfickan mellan tand och tandkött bli djupare och tränger djupare ner vilket leder till att tandens fäste förstörs. Det kan såsmånmingom leda till att hela tandens fäste förstörs och tanden lossnar och faller ut eller måste tas bort. De bakterier som samlas i den fördjupade fickan kommer man inte åt med tandborsten. De måste avlägsnas med hjälp av speciella instrument.

Hur upptäcker man tandlossning?

Vid en undersökning kontrollerar vi hela din mun och mäter tandköttsfickor. Tändernas fäste i käkbenet kontrolleras även med röntgenbilder.

Hur behandlas tandlossning?

Om du har djupa fickor måste de åtgärdas för där kan du inte komma åt bakterierna. Vi gör rent tandköttsfickorna och tar bort bakterier och tandsten med speciella instrument, så att inflammationer och djupa fickor kan läkas ut. Behandlingen är oftast smärtfri, om det behövs får du lokalbedövning. Rätt munhygienprodukter provas ut för att du hemma ska kunna rengöra dina tänder noggrant. Vi går även igenom hur du ska borsta tänderna på ett bra och skonsamt sätt och diskuterar olika faktorer som påverkar din tandlossning.

Efter cirka fyra månader brukar fickorna normalt ha minskat. Ibland kan vi behöva komplettera behandlingen med ett kirurgiskt ingrepp för att minska de mycket djupa fickorna. I värsta fall måste utsatta tänder tas bort.

Vilka är riskfaktorerna?

Det är flera faktorer som tillsammans bidrar till tandlossning: ärftlighet, dålig munhygien, tandsten, rökning och vissa sjukdomar.

Är du redo för att boka en tid?

BESÖK OSS

Sundbybergs Torg 3, 3 tr